keskiviikko 15. lokakuuta 2014

Vastaukset kysymyksiin

Ootko opiskellut espanjaa jo ennen vaihtoa, vai lähditkö ilman aiempaa kielitaitoa? - Mä opiskelin espanjaa koulussa vuoden eli 5 kurssia ennen kun lähdin. Mulla meni koulussa tosi hyvin espanjan kanssa, mutta se on kyllä niin eri asia sitten kun sitä tarvii oikeesti käyttää ja pitäis ymmärtää näitä nopeesti puhuvia meksikolaisia.. Oli siitä silti hyötyä kun osaa edes ne perusasiat. Voin sanoo, että ennen lähtöä kannattaa opiskella niin paljon kohdemaan kieltä kun mahdollista!

 Puhutko paljon espanjaa vai osittain englantia paikallisten kanssa? - Perheen kanssa ollaan ihan huomaamatta siirrytty käyttämään pelkkää espanjaa. Kavereiden kanssa on vähän niin, että osan kanssa pelkkää espanjaa, osan kanssa pelkkää englantia ja osan kanssa vähän molempia :-D Monet mun koulussa ei osaa englantia, joten heidän kanssa puhutaan vaan espanjaa ja ihan hyvin ymmärretään toisiamme. Mutta osan kanssa kun on tottunut puhuun englantia niin on tosi vaikee siirtyä käyttään espanjaa kun asiat saa sanottua niin paljon helpommin englanniks.. Mutta espanja on menossa kokoajan parempaan suuntaan ja ymmärrän jo lähes kaiken!

Onko siellä turvallista? - No tää mun kaupunki on suhteellisen turvallinen ainakin mitä mun perhe on mulle sanonut. Mutta onhan tää kuitenkin Meksiko, eli ei ihan samanlainen turvallisuus oo kun siellä Suomessa. Mä saan yksin kävellä tässä kodin lähellä kun asun keskustassa, mutta en kello 7 jälkeen illalla. Ja on monia paikkoja joihin en missään nimessä saa mennä ja esimerkiksi antroihin eli yökerhoihin mulla ei kuulemma oo mitään asiaa koska niissä on niin vaarallista. Ja tässä ihan lähellä just kidnapattiin mun host äidin tuttu ja ammuttiin kaverin kaveri ja muuta tällästä.. Mutta mä tunnen olevani ihan turvassa enkä oo kertaakaan pelännyt tuolla kävellessäni (vaikka host äidin kielloista huolimatta kuljen puhelin kädessä enkä muutenkaan oo kovin varovainen). Meksikosta on yleensä uutisissa vaan ne huonot asiat, mutta täällä on niin paljon enemmän hyvää!

Suositteletko tässä vaiheessa vaihtoon lähteville Mexicoa? - Suosittelen ehdottomasti! Unohtakaa ne huonot asiat mitä Meksikosta saa kuulla ja lukea kokoajan, tää maa on ongelmistaan huolimatta ihan mahtava. En oo kertaakaan katunut, että päätin tulla just tänne. Ihmiset, maisemat ja tietysti ruoka täällä on vaan niin uskomattomia. Tää kulttuuri on niin erilainen kun Suomessa ja oon ilonen että saan tutustua siihen!

PicMonkey Collageg

Milloin sait idean lähteä vaihtoon? - Mä aloin haaveilla matkustamisesta tosi nuorena, joten aloin lukea muiden vaihtareiden blogeja. On tullut monet vuodet luettua kateellisena kun muut viettää unelmiensa vuotta maailmalla. Mietin, että mäkin haluan tehdä sen joskus ja oppia espanjan kielen joka on ollu mun unelmana jo pitkään. En silti rehellisesti sanottuna IKINÄ ajatellut että mä oikeesti toteuttaisin sen. Se oli vaan aina pyörinyt mun mielessä, mutta ajattelin että ei mun rohkeus nyt riitä siihen että lähden näin nuorena vuodeksi pois. Kunnes vuosi sitten kesällä tajusin, että nyt on mun viimeinen tilaisuus hakea vaihtoon. Vanhempien suostuttelun jälkeen tein hakemuksen, kävin muutamissa haastatteluissa, täytin ihan liikaa papereita ja nyt mä olen täällä, viettämässä sitä vuotta jonka en ikinä uskonut toteutuvan! Enkä muuten kadu, että sen enempää miettimättä laitoin hakemuksen menemään vaikka en edes tiennyt mihin olin ryhtymässä ;-)

Oliks tosi vaikeeta lähtee Suomesta ja jättää kaikki vuodeks? - Kaikki meni yllättävän hyvin siihen asti, kunnes tuli se yö kun piti lähteä lentokentälle. Kaikki hyvästelyt oli kyllä erittäin rankkoja enkä halua enään ikinä kokea sitä uudestaan.. Toisaalta vielä matkalla lentokentälle olin ihan sairaan innoissani kaikesta, mutta kun turvatarkastuksessa käännyin viimeistä kertaa katsomaan taakseni eikä mua saattaneet kaverit ollutkaan enään siellä, mun mieleen tuli vaan ajatus "mitä hittoa mä oon tekemässä". Rehellisesti sanottuna koko lennon ja kaikki odottelut lentokentällä pidättelin vaan itkua ja ehkä vähän itkinkin.. :-D Oli siis vaikeeta, mutta ei oo tollasia fiiliksiä ollut enää sen jälkeen kun tänne pääsin!

Ajattelitko lähtee muiden järjestöjen kautta vai oliks Rotary heti se sun juttu? - Mä mietin ja vertailin eri järjestöjä tosi pitkään. Rotary ei edes käynyt mun mielessäni, sillä halusin ihan ehdottomasti lähteä Espanjaan, ja Rotareillahan sun tarvii valita 4 maata joihin sitoudut lähtemään. Mulle parhaaksi vaihtoehdoksi sitten valikoitui AFS, mutta tosi korkean hinnan takia mun vanhemmat ei oikein ollut mun kanssa samaa mieltä. Sitten mun koulun opinto-ohjaaja kertoi mun isälle Rotareista, ja sen jälkeen se olikin ainoa vaihtoehto miten pääsen lähtemään. Otin sitten enemmän selvää tästä järjestöstä ja hyvä niin! Rotarit on huomattavasti halvempi vaihtoehto ja ne oikeesti välittää vaihto-oppilaistaan ja järjestää vaikka mitä kivaa toimintaa :-)

Miksi valitsit juuri tuon maan? - Mä en missään vaiheessa ajatellut lähteväni Meksikoon. Mun maavaihtoehdot olivat Espanja, Ecuador, Usa ja Argentiina. Mä halusin tosi kovasti Espanjaan ja Ecuadoriin, Usan ja Argentiinan valitsin lähinnä siksi etten tiennyt missä muualla haluaisin vuoteni viettää. Sain sitten tietää, että mut on valittu Usaan (kaikista vaihtoehdoista se minne vähiten halusin) ja pienen paniikin/itkun jälkeen laitoin menemään sähköpostia jossa kerroin, että haluan vaihtaa maata. Sain siis valita lähdenkö Brasiliaan, Japaniin vai Meksikoon. Valitsin siis ehdottomasti Meksikon, sillä mähän halusin vaihtoon jotta oppisin espanjan :-D

Onko sulta kyselty Suomesta mitään hauskoja juttuja? - Ei ihan kauheesti, sillä kukaan ei tiedä mitään Suomesta. On multa kuitenkin jotain kyselty; oonko ikinä nähnyt aurinkoa, onko meillä Suomessa kuu, syödäänkö me pizzaa ja sijaitseeko Suomi Kanadassa tai Usassa. Ja ihan kaikki luulee, että mun äidinkieli on englanti ja vieläkin koulussa osa luulee että oon kotoisin Filippiineiltä..

PicMonkey Collagepp

Mitä todella outoja tapoja Mexicossa on? - Ainakin oon huomannut, että kun ajetaan autolla, lähes kaikki tekee jossain vaiheessa ristinmerkin käsillään. Jonkunlainen rukous, en oo ihan vielä saanut selville että miksi :-D Ja mun mielestä outoa on kenkien pitäminen sisällä, joka aamuinen sängyn petaaminen (ihan kaikki petaa sänkynsä), poskipusut aina tervehtiessä ja hyvästellessä, tortillojen/papujen/chilin ja avokadon tunkeminen joka ruokaan, kaupoissa pakkaajat, huoltoasemilla tankkaajat ja kodeissa kodinhoitajat. Muita outoja asioita on ehdottomasti vessat! Siis mä oon vasta nyt oppinut miten täällä vedetään vessa, koska ne on niin erilaisia eri paikoissa täällä. Osassa on sellainen vipu jota väännetään, osassa on sellanen jalalla poljettava juttu, osassa on nappi ja osa vetää itse itsensä.. Ihan rehellisesti sanottuna kun saavuin tänne sain välillä sen 5min miettiä miten saan vessan vedettyä :-D Ja yksi erittäin outo ja ÄRSYTTÄVÄ asia on dubatut elokuvat! Lähes kaikki telkkarista tulevat englanninkieliset elokuvat on dubattu espanjaksi, ja se kuulostaa aivan älyttömän tyhmältä.

Mitä ikävöit Suomesta? - Perhettä, kavereita, vapautta. Nää on ne asiat minkä takia välillä koti-ikävä iskee. Oon täällä ollessani tajunnut, miten onnekas oon että mulla on Suomessa niin mahtava perhe ja kaverit. Oon aina saanut tehdä ja kokeilla asioita, sillä muhun luotetaan. Saan mennä ja tulla miten haluan ilman mitään turhia kieltoja, mutta silti musta välitetään. Saan olla just sellanen kun oon ja tehdä niitä asoita joista tykkään. Nää on ne syyt minkä takia oon aina rakastanut mun vanhempia niin paljon. Ne on antanu mulle niin onnellisen ja unohtumattoman nuoruuden. Asiat on hyvin erilailla täällä; kaikkeen pitää kysyä lupa ja välillä on hyvin epätodennäköistä että se lupa annetaan. Lisäksi kaipaan tosi paljon mun salia ja ryhmäliikuntatunteja.

Mitä vinkkejä antaisit meille Meksikoon lähteville vaihtareille? - Opiskelkaa espanjaa! Varautukaa siihen, että täällä jos et hymyile 24/7 ja ole kokoajan äänessä, saat paljon kysymyksiä siitä miksi olet niin surullinen vaikka oikeasti et ole :-D Nää on vaan niin erilaisia eikä ymmärrä sitä suomalaista hiljaisuutta ja rauhallisuutta. Mutta paras neuvo minkä voin antaa on se, että älkää olettako mitään! Lähtekää avoimin mielin, kaikkien vuosi tulee oleen niin erilainen.

Miten vanhempasi, isovanhempasi ja muu lähisukusi suhtautuivat lähtöösi? - En ihan hirveesti niiden fiiliksistä tiedä, mutta ainakin sanoivat olevansa ylpeitä että mulla on rohkeutta lähteä! Vaikka ainakin äiti kovasti kyseli onko mun pakko lähteä ja nyt haluais mut jo takaisin Suomeen :-D


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti