maanantai 27. lokakuuta 2014

THIRD MONTH

Tää kolmas kuukausi meni niin nopeesti ohi etten edes tajua mihin se kaikki aika meni! Tuntuu etten oo tehnyt oikein mitään ihmeellistä, mutta onhan tässä ehtinyt tapahtua vaikka mitä. Oon koulunkäynnin lisäksi nähnyt kavereita, kerännyt rahaa kadulla, ollut mukana jossain kulkueessa rintasyöpää vastaan, ollut muotinäytöksessä, kokeillut crossfittiä (ja ollut viikon pystymättä kävelemään sen jälkeen), käynyt erilaisissa puistoissa ja museoissa ja nyt palasin juuri viikonloppulomalta Chiapasin osavaltiosta. 1/4 mun vaihtovuodesta on nyt siis kulunut ihan liian nopeasti, en halua sen loppuvan koskaan! Kaikki menee hyvin, mutta ärsyttää kun mun espanja ei oo vielä ihan niin sujuvaa kun haluaisin sen olevan.. Mutta se kyllä kummasti piristää kun aina uusia ihmisiä tavatessa kaikki ihmettelevät miten oon 3 kuukaudessa oppinut jo niin paljon :-) Että eiköhän se espanjakin ihan hyvällä mallilla oo! Niin ja mun host äidin kaveri lupasi alkaa pitämään mulle espanjantunteja pari kertaa viikossa, oon tosi innoissani :-)

PicMonkey Collage13

Mun kodin lähellä on tollanen museo, jossa on eläimiä ja tollasia patsaita, jotka jotenkin liittyy Meksikon historiaan (ai mitenniin en kuunnellut tarkkaan..). Eräänä sunnuntaiaamuna host äiti tuli hyvin meksikolaiseen tyyliin herättämään mut ja kertomaan, että oon pian lähössä tonne mun toisen perheen kanssa. Alan pian tottua siihen, että koskaan ei voi tietää minne ollaan menossa ja milloin :-D

PicMonkey Collage3 PicMonkey Collage4

Suurin osa kuvista tulee otettua koulussa, kun siellä mä suurimman osan ajastani vietänkin. Mutta ei haittaa yhtään, sillä mä rakastan mun koulua! En ois ikinä uskonu, että tuun tykkäämään arkipäivistä enemmän kuin viikonlopuista.. Aina viikonlopun alkaessa mä alan vaan odottaa maanantaita, mutta se johtuu siitä, että oon päässyt niin kivaan (ja kuulemma tän kaupungin kalleimpaan) kouluun ja tutustunut ihanimpiin ihmisiin ikinä. Me aina Allyn (jenkkivaihtari mun kanssa samassa koulussa) kanssa jutellaan siitä, kuinka ilosia me ollaan että meidät laitettiin just tähän kouluun. Ja aina mietitään miten selvittäis ilman toisiamme, sillä ollaan nykyään aina yhdessä.. Koulussa saadaankin välillä kysymyksiä liittyen siihen ollaanko me siskoksia :-D Ei ehkä espanjan oppimisen kannalta oo se paras vaihtoehto että mennään melkein kaikille tunneillekin yhdessä, mutta me tullaan vaan niin hyvin juttuun! Ja kyllä me välillä espanjaakin käytetään ;)

PicMonkey Collage5

1. Tää tyttö on ehdottomasti yks kauneimmista ihmisistä keitä oon nähnyt! 2. "Etsin suomalaista poikaystävää". Kaikki mun kaverit on aina tosi innoissaan kyselemässä kuvia mun suomalaisista poikapuolisista kavereista ja haluavat tulla Suomeen ihan vaan poikaystävää etsimään.. :-D

PicMonkey Collage7

1. Oon muutamat kerrat joutunut mukaan pitämään esitelmää luokan eteen. Oon joutunut sanoon ihan vaan muutaman sanan, mutta nyt oon valmistelemassa esitelmää Suomesta jonka joudun pitämään jokaiselle luokalle eli yhteensä 10 kertaa.. 2. Tää tyttö on tosi kiinnostunut Suomesta ja haluaa oppia suomenkieltä! Yks päivä se tulikin mun luokse sanoen "moi mun nimeni on..." Ihana :-) 3. Ei se koulukaan aina ihan niin hauskaa oo.. Ainakaan kun mut ja Ally laitetaan eri ryhmiin ja pitäis oikeesti opiskellakin. Niin ja mun nimi täällä nykyään on Johannita.. No me gusta. 4. Valmistautumassa lähtemään elokuviin!

PicMonkey Collage2 PicMonkey Collage20

Yks viikonloppu Ally tuli mun luo yöksi ja mentiin muotinäytökseen (jotain polion vastaista toimintaa Rotareiden kanssa) sekä elokuviin. Tai no, meidän oli tarkoitus mennä elokuviin, mutta se ei sitten ihan onnistunut. Odoteltiin meidän kavereita niin kauan että sitten ei ollut enää tilaa elokuvissa :-D Mun host perheen ollessa katsomassa toista elokuvaa me sitten tehtiin muita juttuja..

PicMonkey Collage6

Ollaan molemmat aivan rakastuneita tacoihin ja horchataan (riisistä tehty juoma)! Muutenkin meidän yhteinen harrastus taitaa olla syöminen..

PicMonkey Collage1

1. Oltiin yks ilta viettämässä aikaa yhden kaverin luona!  2. Ja meidän toinen rakkaus, platanitos.. Ne on jonkunlaisia kuivattuja banaanilastuja, mutta ei kuitenkaan ihan normaalista banaanista tehtyjä.
 PicMonkey Collage8 PicMonkey Collage15

Osallistuttiin tollaseen kulkueeseen, joka oli järjestetty rintasyöpää vastaan. Oon jo 2 kertaa täällä ollessani ottanut osaa tälläseen toimintaan, ihan hullua mutta niin hauskaa :-D Kaikki kadut on suljettu autoilta ja me siellä kävellään suurena ryhmänä musiikin soidessa. 

PicMonkey Collage12

Meksikolainen ruoka on todellakin vienyt mun sydämen. Alkuun en tykännyt siitä ollenkaan, mutta nyt lähes kaikki maistuu! 1. Tacosipsejä ja kanaa 2. Chicharron, Allyn kanssa lähes päivittäin syödään tätä koulussa.. Tossa on päällä juustoa ja kermaa, niin outoa mutta niin hyvää! 3. Niin hyvää kalaa, tietysti tortillan kanssa syötynä :-D 

PicMonkey Collage11

Hieman maisemia mun koulumatkalta! Tossa ekassa kuvassa on tollanen leipomo, josta mun host perhe käy tosi usein ostamassa leipää (jota muuten sillä sokerimäärällä kutsutaan Suomessa pullaksi..) 

PicMonkey Collage10

1&2. Oltiin sellasessa tapahtumassa jossa myytiin kaikkea ruokaa ja tavaraa jota tuotetaan täällä Tabascossa. 3. Vietettiin pienellä porukalla yhden kaverin synttäreitä ja söin parasta kakkua ikinä! 4. Yksi hotelli täällä mun kaupungissa :-) 

PicMonkey Collage14

1&3. Tein jotain mitä en oo ikinä ennen tehnyt enkä luultavasti tulekaan tekemään, nimittäin keräsin rahaa kadulla! Oli se aikamoinen kokemus hyppiä siellä autojen seassa muiden kerjäläisten kanssa pyytämässä ihmisiltä rahaa.. Mutta se meni hyvään tarkoitukseen polioa vastaan. 2. Taas kakkua koulussa.. 4. Sain vihdoin mun koulun korttini joka ei oo ihan niin onnistunut :-D 

PicMonkey Collage19

1. Syötiin jotain hilloa jota saa vaan Allyn kotikaupungista! 2. Paras jenkkikaveri ikinä, vaikka välillä meillä meneekin hermot ja vihataan toisiamme :-D Johtuu varmaan siitä että ollaan niin samanlaisia 3. Autossa matkalla yhden kaverin kotiin viettämään iltaa :-) 

PicMonkey Collage18 PicMonkey Collage17 PicMonkey Collage16

Ja loppuun vähän sekalaisia kuvia niin koulusta kuin meidän viikonloppulomalta Chiapasistakin! Oltiin siis kaupungissa nimeltä Palenque ja nukuttiin pienessä hotellissa joka sijaitsee keskellä sademetsää. Siellä oli apinoita jotka piti läpi yön kauheeta meteliä ja ensimmäistä kertaa mulla oli oikeesti kylmä :-D Nyt on kiva olla takaisin täällä lämpöisessä Villahermosassa! Mutta oli kiva viikonloppu, siitä tuun myöhemmin kertomaan lisää parempien kuvien kanssa. Nyt alan valmistautua huomiseen koulupäivään!

2 kommenttia:

  1. ihana ku oot saanu noin paljon kavereita!:')

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Täällä on ihmiset niin ystävällisiä että kavereita löytyy helposti :-) Ja olipa kiva kommentti, kiitos!

      Poista